Cu siguranță ați observat că în postările mele de pe Instagram/Facebook am tot declarat că ba un aparat, ba altul este printre preferatele mele. Iar asta se întâmplă nu pentru că mă tot răzgândesc, ci pentru că sunt atâtea aparate foto faine din care poți alege și pe care nu le poți pune unul în fața altuia.
Aparatul despre care vă scriu astăzi este Yashica FX-3 Super, un aparat foto SLR pe film care este perfect atât pentru începători, cât și pentru avansați. FX-3 și FX-3 Super 2000 sunt modele foarte similare, cu mici, mici diferențe pe care le voi evidenția mai jos.
De ce îmi place așa mult seria Yashica FX-3?
În primul rând, pentru că este un aparat foto mecanic, adică nu necesită baterii pentru a funcționa. Iar într-un scenariu post-apocaliptic în care nu mai găsești baterii, un aparat mecanic cu care poți fotografia zombie sau fauna radioactivă este ideal. (Aparatul are un exponometru încorporat care necesită baterii, dar dacă acesta nu mai funcționează - fiind vechi și electronic - aparatul poate fi folosit în continuare fără probleme.) Pentru că este mecanic, este și mai ușor de reparat în comparație cu aparatele electronice din aceeași generație pentru care nu mai găsești piese electronice de schimb.
Este compact, dar greu în același timp. Și greutatea aparatului arată că nu are multe piese de plastic, ci din metal, deci este mai durabil.
Are puține butoane și controale, deci ușor de folosit. Având un singur mod de expunere (modul M - manual) este și ușor de învățat (sau greu de învățat, în funcție de cunoștințele tale despre expunerea în fotografie).
Vizorul este mare și luminos, iar geamul mat de focalizare are split prism care te ajută foarte mult la focalizare.
Cortina/perdeaua obturatorului este metalică, nu de pânză, deci obturatorul (shutterul) este mai durabil.
În imagine Yashica FX-3 Super
Pros
De încredere pe termen lung (fiind mecanic și cu obturator metalic).
Foarte compact (comparabil cu seria Olympus OM).
Montură Contax/Yashica (C/Y) - adică poți monta multe obiective premium (ex. Carl Zeiss) pe acest aparat.
Cons
Zgomotos la declanșare pentru street photography.
Câteodată (foarte rar) am simțit nevoia unui buton de verificare a câmpului de profunzime (DOF preview).
Top coverul este de plastic și se crapă destul de ușor la loviri (deși nu este afectată funcționalitatea aparatului dacă se crapă).
Leatherette-ul de pe aparatele din seria Yashica FX este faimos prin faptul că se face ca naiba cu timpul. (Pentru înlocuirea lui cu piele faină, nu ezita să-mi scrii.)
Dacă vrei să te dai mare cu aparatul tău foto vintage Yashica FX-3 iată câteva date care să te ajute. Datele de fabricație: FX-3 (1979), FX-3 Super (1984), FX-3 Super 2000 (1986). Toate modelele au fost fabricate în Japonia and that means quality (dar s-ar putea să găsești și Yashica FX-3 Super 2000 made in China).
Diferențe între modele
Pe scurt, față de FX-3, modelul FX-3 Super are un grip vertical care ajută la ținerea aparatului în mână. De asemenea, top coverul este de plastic, nu de metal ca la majoritatea aparatelor FX-3. Față de FX-3 Super, modelul FX-3 Super 2000 are în plus timpul de expunere 1/2000 (pe care nu cred că îl vei folosi prea des). On the downside, are mai mult plastic decât cele două modele anterioare, iar ultimele serii au fost fabricate în China, nu în Japonia.
© Fotografii din arhiva personală făcute cu Yashica FX-3 și Yashica FX-3 Super.
Tu ai folosit vreodată vreun aparat foto Yashica?
Aparatele foto Yashica din seria FX au un sistem clasic de prindere a curelei, așadar toate curelele Folk Camera Straps se potrivesc pe aceste aparate. Mai jos, cureaua Storm din colecția Maritime pe un aparat Yashica FX-3 Super.
Comments